مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه نوآوری دانشگاهی
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی
پیشینه داخلی نوآوری دانشگاهی
پیشینه خارجی نوآوری دانشگاهی
پیشینه پژوهش نوآوری دانشگاهی
پیشینه نظری نوآوری دانشگاهی
ادبیات نظری نوآوری دانشگاهی
چارچوب نظری نوآوری دانشگاهی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نوآوری دانشگاهی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نوآوری دانشگاهی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

نوآوری دانشگاهی 
نوآوری مستمر و فراگیر در سازمان ها،  در واقع نوعی-کند وکاو منظم برای یافتن شیوه ها و پاسخ های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است.  از آنجا که در محیط های پیچیده و متحول امروزی دیگر واکنش های تکراری برای رویارویی با این تغییرات کارآمد نمی باشد،  لذا دایم باید در جستجوی راه های جدید برای واکنش در برابر محیط برآمد.  به عبارتی آن دسته از سازمان ها و نظام ها می توانند در محیط پیچیده و پویا به بقای خود ادامه دهند که به طور مستمر قادر به خلق ایده ها و طرح های جدیدی جهت مقابله با فشارها و تحولات محیطی باشند( فتحی زاده و همکاران،  1389). 

 

 

از نوآوری دانشگاهی نیز تعاریف متعددی شده،  فرهنگ وبستر نوآوری دانشگاهی را توانایی انجام امری ابتکاری تعریف کرده است که به خلق محصول یا خدمتی جدید منجر شود به گونه ای که این توانایی ممکن است از هوش و استعداد افراد سرچشمه گرفته یا به وسیله آموزش ایجاد شود.  هالت: اصطلاح نوآوری دانشگاهی را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط،  به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد.  وارکینگ نیز توضیح می دهد که : نوآوری دانشگاهی هر چیز تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا استحکام بخشد و نیز یک برتری رقابتی بلند مدت را میسر سازد.  به عبارتی نوآوری،  خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.  کیث اظهار می دارد: نوآوری دانشگاهی عبارت از پیدایش شیوه های نو در حل مسائل گوناگون سازمانی بوسیله گروهی از کارکنان در رشته های گوناگون است( طالب بیدختی،  1383).  

 

 

 

به تعبیردراکر  (1999) از دیدگاه مدیریتی نوآوری دانشگاهی به معنای تغییری است که بعد تازه ای از عملکرد را خلق  می کند،  ولیکن از دیدگاه سازمانی نوآوری به معنای بهره برداری از ایده جدید است.  در واقع به فرایند خلق،  توسعه و اجرای یک ایده جدید یا رفتار تازه،  نوآوری دانشگاهی گفته می شود.  باید دانست که نوآوری دانشگاهی می‌تواند به عنوان تغییر سازمانی برای پاسخ به محیط خارجی یا نفوذ بر آن در نظر گرفته شود.  آمابیل  (1998) نوآوری سازمانی را پیاده کردن و اجرای موفقیت آمیز ایده های خلاق در سازمان تعریف می کند و اشاره می کند که خلاقیت به ایجاد ایده های جدید توجه دارد در صورتی که نوآوری به کاربردن آن می پردازد پس خلاقیت نقطه آغاز هر نوآوری است و نوآوری تلاش برای تبدیل ایده خلاق به محصولات یا فرایند هایی است که نهایتاً موجب بهبود خدمات به مشتری،  کاهش هزینه و ایجاد درآمدهای جدید برای یک سازمان می انجامد. 
 کنز(2002) در تعریف خود از نوآوری دانشگاهی بر فرآیند آن تأکید کرده و نوآوری دانشگاهی را فرآیند گردآوری هرنوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله می-خواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده،  پذیرش و اجرای ایده  های جدید در فرآیند،  محصولات و خدمات است

 

 

 

ژنگ (2008) نوآوری دانشگاهی را به معنای ترک الگوهای قدیمی و مهم ترین قابلیت برای رشد و گسترش سازمان به شمار آورده است.  به زغم وی امروزه به طور فزاینده ای از نوآوری به عنوان یکی از عوامل اصلی حفظ مزیت رقابتی و موفقیت بلند مدت سازمان در بازارهای رقابتی یاد می شود.  از نظر جیمنز و سگارا  (2008) دلیل این امر آن است که سازمان هایی که ظرفیت ایجاد نوآوری دانشگاهی دارند،  سریع تر و بهتر از سازمان های غیر نوآور قادر خواهند بود به چالش های محیطی پاسخ دهند،  که این به نوبه خود عملکرد سازمان را افزایش می دهد.  
بنابراین،  در یک تعریف کلی می توان نوآوری دانشگاهی را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد.  با استناد به تعاریف فوق   می توان گفت خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است در حالی که نوآوری عملی ساختن اندیشه و فکر آن است.  نوآوری به معنی به کارگیری تفکرات جدید ناشی از خلاقیت است که در یک سازمان می تواند به صورت یک کالای جدید،  خدمت و یا راه حل جدید انجام کارها باشد.

  در واقع نوآوری فرآیندی است که از طریق آن،  سازمان مشکلات موجود را شناسایی و تعریف کرده سپس فعالانه دانش جدید را برای حل آنها به کار می گیرد.  به طور کلی سازمان های نوآور سازمان هایی هستند که نسبت به تغییر نیازهای مشتریان تغییر مهارت های رقبا،  تغییر روحیه افراد جامعه،  تغییر شرایط تجارت بین الملل و مقررات دولتی واکنش نشان داده،  در شکل و نحوه تولیدات خود تجدیدنظر کرده و خود را متحول می سازند.  در همین رابطه پیتر دراکر نوآوری را یکی از اهداف هشتگانه در سازمان می داند.  فایول  نوآوری را یکی از اصول 14 گانه مدیریت معرفی می کند و الوین تافلر معتقد است محور موج سوم را خلاقیت و نوآوری تشکیل می دهد.  گاروین  نیز با دیدگاهی کاربردی،  سازمان یادگیرنده را سازمانی معرفی می کند که در خلق،  اکتساب و انتقال دانش و تعدیل و جایگزینی رفتارش با دانش و بینش جدید مهارت دارد. 

 

 

 در همین راستا می توان نتیجه گیری کرد که سازمان های خلاق و نوآور سازمان هایی یادگیرنده اند و یادگیری مهم ترین فرصت برای ایجاد تغییر و تحول و همگام شدن آنها با تغییرات محیطی است.  لاکت  نیز درباره ضرورت نوآوری و همگامی و هماهنگی با تحولات جدید می گوید: موج دریا تجربه ترسناکی است،  اگر در مقابل آن ایستادگی کنید شما را به گوشه ای پرتاب می-کند،  با این حال اگر بر آن سوار شوید،  می تواند در زمان کوتاهی شما را به جای دوری ببرد . به طور قطع بسیار ساده تر است که منتظر امواج تغییر باشید و بر آنها سوار شوید تا اینکه اصرار ورزید که  بی حرکت بمانید و به سویی رانده شوید.  مدیریت ساکن و بی حرکت نمی تواند مدت زیادی به طول انجامد،  موج یا آن را غرق میکند و یا کشتی این مدیریت در گل فرو می رود و همان جا باقی می ماند “بالاخره دیدگاه های بسیاری از نظریه پردازان دیگر مانند تافلر،  شون  و برگ کویست  نیز حاکی از آن است که سازمانهای امروزی نمی توانند روند و سرعت تغییرات را متوقف سازند بلکه تنها می-توانند تردیدها،  نوسانات و بی ثباتی ها را به فرصت-هایی برای آموختن،  تطابق و همخوانی مطلوب تبدیل کنند(کشاورز ، 1392)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب
مبانی نظری و پیشینه پژوهش 22
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
2- 1- مقدمه 22
2-2-پیشینه پژوهش 22
2-1-1 – نوآوری دانشگاهی 22
2-1-1-1- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع 22
شكل شماره ( 2-1) : رابطه خلاقیت،  نوآوری و تغییر 27
تولایی (1387) 27
2-2-1-2-تعاریف نوآوری 28
2-2-1-3- تاریخچه نوآوری 31
2-2-1-4- انواع نوآوری 34
2-2-1-5- فرایند نوآوری 37
شكل شماره (2-2): توالی فرآیند نوآوری در سازمان به نقل از تولایی (1387) 38
2-2-1-6- الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی 39
2-2-1-6- 1-مدل فشار علم  : 39
2-2-1-6- 2-مدل كشش بازار  : 40
2-2-1-6- 3-مدل اتصالی  : 40
2-2-1-6- 4-مدل یكپارچه و شبكه ای  : 41
2-2-1-6- 5-مدل زنجیره ارزش  : 41
2-2-1-7-ویژگی های نوآوری 42
2-2-1-8-  نظام ملی نوآوری 46
2-2-1-9- تأثیر نوآوری بر فاكتورهای نظام آموزش 48
2-2-1-10- نظریه انتشار نوآوری 55
2-2-1-11-نوآوری دانشگاهی 58
2-2-1-12- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج ) 61
2-2-1-13- ابعاد نوآوری دانشگاهی 64

2-4-1-پیشینه تحقیقات در زمینه نوآوری دانشگاهی 65
2-4-1-1- پژوهش های خارجی 65
2-4-1-2- پژوهش های داخلی 66
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 68
منابع 72
منابع فارسی 72
منابع انگلیسی 78

 

پروپوزال بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه

پروپوزال بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه ارزیابی عملکرد کارکنان پروپوزال ارزیابی عملکرد پروپوزال ارزیابی عملکرد کارکنان شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد مدل های نوین ارزیابی عملکرد کارکنان پروپوزال ارزیابی…

پرسشنامه ارزیابی علل تاثیرگذار بر وفاداری مشتریان بیمه

پرسشنامه ارزیابی علل تاثیرگذار بر وفاداری مشتریان بیمه پرسشنامه وفاداری مشتریان پرسشنامه وفاداری مشتریان بیمه پرسشنامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان پرسشنامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان بیمه پرسشنامه استاندارد وفاداری مشتری رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه…

بررسی فساد اداری در ساختار سازمانی

بررسی فساد اداری در ساختار سازمانی راهکارهای کاهش فساد اداری عوامل موثر بر کاهش فساد اداری راه های کاهش فساد اداری فساد اداری در بانکها فساد اداری در نظام بانکی فساد اداری سازمانهای دولتی فساد اداری در سازمان های دولتی…

احکام و وضعیت شرط ضمان سرمایه در نظام حقوقی اسلام

احکام و وضعیت شرط ضمان سرمایه در نظام حقوقی اسلام مفهوم قرارداد سرمایه‌گذاری حکم شرط ضمان سرمایه مفهوم ضمان سرمایه وضعیت شرط ضمان سرمایه وضعیت شرط ضمان سرمایه در حقوق اسلام مفهوم ضمان سرمایه از نگاه صاحب نظران حقوق اسلامی…

پاورپوینت نقش دولت در توسعه اقتصادي

پاورپوینت نقش دولت در توسعه اقتصادي کلمات کلیدی : پاورپوینت نقش دولت در توسعه اقتصادي نقش دولت در توسعه اقتصادي بررسی نقش دولت در توسعه اقتصادي تحقیق نقش دولت در توسعه اقتصادي اهم وظايف دولت در راستاي دستيابي به توسعه…

حکم نماز جمعه از دیدگاه مذاهب اربعه

حکم نماز جمعه از دیدگاه مذاهب اربعه کلمات کلیدی : وجوب نماز جمعه در قرآن وجوب نماز جمعه در زمان غیبت وجوب تخییری نماز جمعه وجوب تعیینی نماز جمعه ادله وجوب نماز جمعه حکم وجوب نماز جمعه شرایط وجوب نماز…

پاورپوینت ديدگاههاي برنامه ريزي درسي (دیدگاه ماورای فردی)

پاورپوینت ديدگاههاي برنامه ريزي درسي (دیدگاه ماورای فردی) کلمات کلیدی : پاورپوینت ديدگاههاي برنامه ريزي درسي (دیدگاه ماورای فردی) پاورپوینت ديدگاههاي برنامه ريزي درسي پاورپوینت دیدگاه ماورای فردی نظريه ماوراي فردي برنامه هاي آموزشي ماوراي فردي آموزش و پرورش والدورف…

دانلود چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هیجان

دانلود چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هیجان کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هیجان مبانی نظری هیجان پیشینه تحقیق هیجان پیشینه داخلی هیجان پیشینه خارجی هیجان پیشینه پژوهش هیجان پیشینه نظری هیجان ادبیات نظری هیجان چارچوب نظری هیجان رفتن…

بررسی مقایسه ای اصول طراحی سرریز شوت و ارزیابی کارکرد آنها بر اساس معیارهای طراحی

بررسی مقایسه ای اصول طراحی سرریز شوت و ارزیابی کارکرد آنها بر اساس معیارهای طراحی سرریز شوت طراحی سرریز شوت اصول طراحی سرریزهای شوت دسته بندی اصول طراحی سرریزهای شوت طراحی هیدرولیکی سرریز شوت بررسی معیارهای طراحی سر ریز شوت…

دستورالعلمل ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان

دستورالعلمل ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان ارزیابی عملکرد اهداف سازمانی کارآیی و اثربخشی دانلود مقالات رشته مدیریت دستورالعلمل ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان دانلود مقالات مدیریت دانلود مقالات مدیریتی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته مدیریت دستورالعلمل ارزیابی عملکرد…

معماری مسجد جامع اصفهان

معماری مسجد جامع اصفهان نماهای مختلف مسجد جامع اصفهان نقشه معكوس پلانی متری و آلتی متری مقطع های مختلف مسجد جامع اصفهان دانلود مقاله معماری مسجد جامع اصفهان سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina…

بررسی نظریه های انحرافات اجتماعی با موضوعیت پیدایش اعتیاد

بررسی نظریه های انحرافات اجتماعی با موضوعیت پیدایش اعتیاد کلمات کلیدی : پایان نامه علل گرایش به اعتیاد علل گرایش جوانان و نوجوانان به اعتیاد علل و عوامل گرایش به اعتیاد عوامل تشدید کننده اعتیاد نقش مذهب در پیشگیری و…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل های استرس

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل های استرس کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مدل های استرس مبانی نظری مدل های استرس پیشینه تحقیق مدل های استرس پیشینه داخلی مدل های استرس پیشینه خارجی مدل های استرس پیشینه پژوهش…

بررسی اختلافات فقها در آیات الاحکام در تفسیر التبیان با توجه به ویژگی های آن

بررسی اختلافات فقها در آیات الاحکام در تفسیر التبیان با توجه به ویژگی های آن ویژگی های آیات الاحکام در التبیان اختلافات فقها در آیات الاحکام در تفسیر التبیان تشریعی بودن آیات الاحکام از نگاه شیخ طوسی ویژگی های محتوایی…

دانلود پرسشنامه استاندارد شایستگی مربی لئوناردو داوینچی ۲۰۰۰

دانلود پرسشنامه استاندارد شایستگی مربی لئوناردو داوینچی ۲۰۰۰ کلمات کلیدی : پرسشنامه شایستگی مربی پرسشنامه لئوناردو داوینچی ۲۰۰۰ دانلود پرسشنامه شایستگی مربی پرسشنامه شایستگی مربی 20 سوالی پرسشنامه شایستگی مربی لئوناردو داوینچی پرسشنامه شایستگی مربی لئوناردو داوینچی ۲۰۰۰ رفتن به…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه میل به طلاق

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه میل به طلاق کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه میل به طلاق مبانی نظری میل به طلاق پیشینه تحقیق میل به طلاق پیشینه داخلی میل به طلاق پیشینه خارجی میل به طلاق…

چهارچوب بازاریابی الکترونیکی بین المللی (IEMF):شناسایی بلوک های ساختاری برای اینده تحقیقات بازاریابی الکترونیکی جهانی

چهارچوب بازاریابی الکترونیکی بین المللی (IEMF):شناسایی بلوک های ساختاری برای اینده تحقیقات بازاریابی الکترونیکی جهانی بازاریابی بازاریابی بین المللی بازاریابی الکترونیکی جهانی بازاریابی الکترونیکی بین المللی (IEMF) دانلود مقاله چهارچوب بازاریابی الکترونیکی بین المللی (IEMF)شناسایی بلوک های ساختاری برای اینده…

پایان نامه مبارزه با پولشویی در قوانین ایران و اسناد بین المللی

پایان نامه مبارزه با پولشویی در قوانین ایران و اسناد بین المللی کلمات کلیدی : مبارزه با پولشویی در ایران قانون مبارزه با پولشویی ایران مبارزه با پولشویی در قوانین ایران راهکارهای مبارزه با جرم پولشویی مبارزه با پولشویی در…

ارزیابی عملکرد صنعت بانکداری با تکنیک تلفیقی FTOPSIS-BSC

ارزیابی عملکرد صنعت بانکداری با تکنیک تلفیقی FTOPSIS-BSC ارزيابي عملکرد ارزيابي عملکرد بانک ارزيابي عملکرد صنعت بانکداري ارزيابي عملکرد صنعت بانکداري با کارت امتيازي متوازن ارزيابي عملکرد صنعت بانکداري با تاپسيس فازي مقاله ارزيابي عملکرد صنعت بانکداري رفتن به سایت…

بررسی نظریه ها و مدل های تعهد سازمانی

بررسی نظریه ها و مدل های تعهد سازمانی کلمات کلیدی : مدل تعهد سازمانی آلن و مایر مدلهای تعهد سازمانی مدل مفهومی تعهد سازمانی مدل سه بخشی تعهد سازمانی انواع مدل های تعهد سازمانی مدل سه بخشی تعهد سازمانی آلن…

ارزیابی کارآیی مالی شعب بانکها و رتبه بندی آنها با روش ترکیبی

ارزیابی کارآیی مالی شعب بانکها و رتبه بندی آنها با روش ترکیبی ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک…

بررسی رضایت شغلی و سلامت روانی آموزگاران مدارس عادی و غیرانتفاعی شهرستان بم

بررسی رضایت شغلی و سلامت روانی آموزگاران مدارس عادی و غیرانتفاعی شهرستان بم رضایت شغلی،سلامت روانی،شهرستان بم رفتن به سایت اصلی چکیده رضایت‌شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است، رضایت‌شغلی عاملی است که باعث افزایش کارایی و…

ماهیت آتش در ایران باستان

ماهیت آتش در ایران باستان دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی ماهیت آتش در ایران باستان مردم شناسی ایران باستان چهارشنبه سوری برگزاری جشن های آتش در ایران باستان خرید پایان نامه علوم اجتماعی دانلود پایان نامه علوم اجتماعی رفتن…

پرسشنامه طراحی الگوی مناسب و تبلیغات برای کالای منتخب ایرانی

پرسشنامه طراحی الگوی مناسب و تبلیغات برای کالای منتخب ایرانی پرسشنامه طراحی و تبلیغات پرسشنامه طراحی الگوی مناسب برای محصولات پرسشنامه تبلیغات برای کالای منتخب ایرانی پرسشنامه تبلیغات برای محصولات رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه طراحی الگوی مناسب…

بهینه سازی در سیستم های نرم افزاری

بهینه سازی در سیستم های نرم افزاری بهینه سازی الگوریتم های جستجو سیستم های نرم افزاری بهینه سازی در سیستم های نرم افزاری بهینه سازی الگوریتم های جستجو بهینه سازی در سیستم های نرم افزاری با تاکید بر الگوریتم های…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *