مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه فرآیند یاددهی یادگیری
مبانی نظری فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه تحقیق فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه داخلی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه خارجی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه پژوهش فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه نظری فرآیند یاددهی یادگیری
ادبیات نظری فرآیند یاددهی یادگیری
چارچوب نظری فرآیند یاددهی یادگیری

رفتن به سایت اصلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری عنوان این نوشتار است.

 

 

فرایند یاددهی – یادگیری 
در عصر انفجار اطلاعات تأكید بر فرایند یاددهی – یادگیری در تمام حیطه ها ضروری است.  (شواخی و همکاران ، 1386)یادگیری و جریان آن،  یكی از اركان اصلی برنامه تربیتی است.  یادگیری اساس رفتار افراد را تشكیل می دهد.  از طریق یادگیری،  فرد با محیط خود آشنا می شود.  در گذشته تدریس از دیدگاه عده ای از متخصصان تعلیم و تربیت به معنی انتقال معلومات بود.  حال آن كه صاحب نظران جدید تعلیم و تربیت بر این باورند كه معلم باید راه و روش دانستن را به دانش آموزان بیاموزد و به انتقال فرمول ها و معلومات اكتفا نكند.  امروزه نمی توان گفت روشی را كه روز نخست معلم انتخاب می كند باید همواره ثابت بماند زیرا گذشت زمان ایجاد تغییراتی را در این روش الزام آور می سازد. 

 

 

 

 

 هم چنین نمی توان گفت:

 صرف مطالعه كتبی برای معلم خوب شدن كافی است زیرا تجربه بزرگترین آموزگار و پشتیبان انسان است اما در هر صورت چون هدف معلم ارایه هر چه بهتر و بیش تر مطلب به شاگردان است لذا تقریباً همه معلمان تلاش می كنند فضایی در كلاس ایجاد كنند كه برای تمام اعضای آن دوستانه و آموزنده باشد.  جان دیویی،  تأكید بسیاری بر تجربه فرا گیرنده در جریان یادگیری دارد و می گوید: دانش آموز موجودی فعال و كنش گر است كه در محیط خود دخالت می كند و با آن عمل متقابل انجام می دهد.  دانش آموز از طریق فعالیت های خود می آموزد و ذهن خود را از طریق رفتاری كه در آن مشاركت دارد می سازد.  به نظر دیویی وظیفه معلم راهنمایی فكری است و معلم باید عادت كند تفكر را در دانش آموزان پدید آورد.  ژان پیاژه از جمله كسانی است كه بیش از همه به اهمیت روش های فعال پی برد و به كار گیری آنها را توصیه كرد.

 

 

 

 

  او در نوشته های خود همواره بر فعالیت فرا گیرنده در جریان یادگیری تأكید دارد و می گوید:
 وقتی دانش آموز فعال نباشد،  یعنی در وضعیت كنش پذیر قرار داشته باشد،  به صرف شنیدن سخن دیگران چیزی یاد نمی گیرد؛ شناخت هایی كه فرد بدان ها نایل می شود،  حاصل درون سازی فعال اشیاء است  .  جروم برونر (1996) ابداع كننده روش آموزش اكتشافی است.  معتقد است: “قرار دادن پاسخ مستقیم در اختیار دانش آموزان آنان را به كتاب و متن فعلی متكی می كند و موجب می شود ازخود كوشش نشان ندهند.  در نتیجه آنان از یادگیری رضایت خاطر به دست نمی آورند و انگیزه های یادگیری در آنها ضعیف می شود” البته باید خاطر نشان كرد كه هیچ یك از روشهای تدریس به خودی خود خوب یا بد نیستند.  بلكه نحوه و شرایط استفاده از آنها موجب قوت یا ضعف شان می شود.  بروس جویس (2004) در این باره می گوید: دانش آموزان بخش مهمی از محیط یادگیری را شامل می شوند و واكنش های متفاوت نسبت به مدل های گوناگون از خود نشان می دهند.  ساختار شخصیت،  استعداد،  توانایی های ذاتی و آموخته های پیشین دانش آموزان ،  موجب شكل گیری سبك های مختلف یادگیری می شود.  (حسن زاده و همکاران ، 1391)

 

 

 

همچنین اتكینسون و فلیر  رویكردهای یاد دهی – یادگیری را در چهار نوع رویكرد اكتشافی،  رویكرد انتقالی،  رویكرد فرایندی و رویكرد تعاملی قرار داده اند كه به اختصار بیان می شوند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری اكتشافی: در این رویكرد به فراگیران اجازه داده می شود كه خودشان جواب پرسش ها را كشف كنند و بر به كارگیری جدی مواد و وسائل توسط فراگیران تأكید می كند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری انتقالی: این رویكرد بدون درگیر كردن جدی فراگیران در فرایند یادگیری،  پاسخ بیش تر پرسش ها به آنان گفته می شود و دانش آموزان پذیرای اطلاعاتی هستند كه توسط معلم به آنان ارائه می شود.

رویكرد یاد دهی – یادگیری فرایندی: در این رویكرد فراگیر در یادگیری فعالانه شركت دارد.  رویكرد فرایندی به طور عمده بر مهارت هایی مانند مشاهده،  برقراری ارتباط و طبقه بندی تأكید دارد. 

رویكرد یاد دهی – یادگیری تعاملی: این رویكرد به عنوان تركیبی از اجزاء هر یك از رویكردهای قبل در یك چهارچوب است.  در این رویكرد معلم فعالانه در جهت آگاهی یافتن از آنچه كه فراگیران قبلاً فهمیده اند تلاش می كند و آنگاه آنان را به پرسیدن پرسش های علمی تشویق می كند.  (شواخی و همکاران ،  1386)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2- 1- مقدمه 26
2-2-2- مهارت اعضای هیئت  علمی در فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-1- -فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-2-تعریف تدریس 62
2-2-2-3- الگوی تدریس 63
2-2-2-4-مهارت های تدریس 66
2-2-2-5-  طبقه بندی تدریس 68
2-2-2-6- رویکردهای تدریس 72
2-2-2-7-کیفیت تدریس 76
2-2-2-8- چرخه یادگیری 80
2-2-2-9- مهارت اعضای هیات  علمی در چرخه یادگیری 81
2-2-2-9-1- چرخه یادگیری سه گانه 81
2-2-2-9-2-چرخه یادگیری چهارگانه 81
2-2-2-9-3- چرخه یادگیری پنج گانه 82
2-2-2-9-4-چرخه یادگیری هفت گانه 83
2-4-3-پژوهش ها در رابطه با مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری 125
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 123
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 124
منابع

درون مایۀ مرگ و شهادت در شعر شاعران دفاع مقدس ( 300 صفحه)

درون مایۀ مرگ و شهادت در شعر شاعران دفاع مقدس ( 300 صفحه) درونمایه مرگ در شعر شاعران دفاع مقدس درونمایه شهادت در شعر شاعران دفاع مقدس بررسی مرگ و شهادت در اشعار دفاع مقدس دانلود پایان نامه شعر مقاومت…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اضطراب امتحان

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اضطراب امتحان کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اضطراب امتحان مبانی نظری اضطراب امتحان پیشینه تحقیق اضطراب امتحان پیشینه داخلی اضطراب امتحان پیشینه خارجی اضطراب امتحان پیشینه پژوهش اضطراب امتحان پیشینه نظری اضطراب امتحان…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه انسانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه انسانی مبانی نظری توسعه انسانی دانلود مبانی نظری توسعه انسانی پیشینه تحقیق توسعه انسانی ادبیات نظری توسعه انسانی فصل دوم پایان نامه توسعه انسانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه انسانی ادبیات و مبانی…

بررسی كاركرد لایه های نازك CuInSe و اهمیت اتصال به آنها

بررسی كاركرد لایه های نازك CuInSe و اهمیت اتصال به آنها لایه نازک روش های سنتز سلولهای خورشیدی لایه های نازك CuInSe دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مواد بررسی كاركرد لایه های نازك CuInSe و اهمیت اتصال به آنها…

ادبیات و مبانی نظری سکوت سازمانی

ادبیات و مبانی نظری سکوت سازمانی سکوت سازمانی، سکوت مطیع، سکوت نوع دوستانه، سکوت تدافعی، آوای کارکنان، آوای نوع دوستانه رفتن به سایت اصلی

پاورپوینت فصل چهارم کتاب مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته راعی و پویان فر با موضوع بهينه سازي پرتفوي؛ مدل ماركويتز

پاورپوینت فصل چهارم کتاب مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته راعی و پویان فر با موضوع بهينه سازي پرتفوي؛ مدل ماركويتز کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل چهارم کتاب مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته راعی و پویان فر با موضوع بهينه سازي پرتفوي؛ مدل…

آثار وضعی و تکلیفی تغییرجنسیت در حقوق ایران

آثار وضعی و تکلیفی تغییرجنسیت در حقوق ایران تغییرجنسیت مهریه نفقه عدّه ارث سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق حقوق رفتن به سایت اصلی آثار…

مبانی نظری ارزیابی ارتباط علل تاثیرگذار سازمانی با چابکی سازمانی

مبانی نظری ارزیابی ارتباط علل تاثیرگذار سازمانی با چابکی سازمانی کلمات کلیدی : چابکی سازمانی عوامل موثر سازماني عوامل موثر بر سازمانها مبانی نظری چابکی سازمانی چابکی سازمانی در سازمانهای دولتی مدل های دستیابی به چابکی سازمانی چابکی سازمانی در…

چالش های کنوانسیون CEDAW با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

چالش های کنوانسیون CEDAW با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حقوق زنان کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان دانلود مقالات حقوق دانلود مقالات رشته حقوق چالش های کنوانسیون CEDAW با قانون اساسی کنوانسیون CEDAW چالش های کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض…

تاثیر انقلاب اسلامی بر جنبش های شیعی در منطقه

تاثیر انقلاب اسلامی بر جنبش های شیعی در منطقه انقلاب اسلامی منطقه خاورمیانه جنبش های شیعی دانلود مقالات رشته معارف اسلامی تاثیر انقلاب اسلامی بر جنبش های شیعی در منطقه دانلود مقالات معارف اسلامی خرید مقالات معارف اسلامی رفتن به…

بررسی نحوه تولید PVC و تهیه فرمولاسیون آن و انواع مواد افزودنی PVC

بررسی نحوه تولید PVC و تهیه فرمولاسیون آن و انواع مواد افزودنی PVC صنعت پلاستیک پلی وینیل کلراید تهیه فرمولاسیون PVC انواع مواد افزودنی PVC اهمیت pvc در صنعت نقش pvc در زندگی بررسی نحوه تولید PVC دانلود پایان نامه…

پروپوزال آماده رشته طراحی لباس

پروپوزال آماده رشته طراحی لباس کلمات کلیدی : پروپوزال طراحی لباس پروپوزال رشته طراحی لباس پروپوزال آماده طراحی لباس دانلود پروپوزال طراحی لباس پروپوزال پروژه طراحی لباس پروپوزال طراحی پارچه و لباس پروپوزال در مورد طراحی لباس پروپوزال پایان نامه…

سلب مالکیت در رویه داوری تجاری بین الملل

سلب مالکیت در رویه داوری تجاری بین الملل مصادره و سلب مالکیت داوری تجاری بین الملل سلب مالکیت غیر مستقیم در آراء داوری بین الملل سلب مالکیت غیر مستقیم در رویه داوری بین المللی سلب مالکیت از سرمایه گذاران خارجی…

تعریف و توصیف نظام تعزیرات اسلامی و تقسیم بندی های آن

تعریف و توصیف نظام تعزیرات اسلامی و تقسیم بندی های آن تعزیر در قانون نظام تعزیرات اسلامی تعزیرات شرعی و حکومتی تقسیم بندی  نظام تعزیرات اسلامی تعزیر در قانون مجازات اسلامی تعزیر در قانون مجازات اسلامی تعزیر در قانون به…

واکاوی و ارزیابی اجرای سیستم نت

واکاوی و ارزیابی اجرای سیستم نت سیستم نت اجرای سیستم نت در ادارات سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه بررسی و ارزیابی اجرای سیستم نت اجرای سیستم نت در شرکت آب و فاضلاب عوامل موثر در اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات…

پرسشنامه تاثیر فرهنگ مدیریت بر عملکرد شغلی کارکنان

پرسشنامه تاثیر فرهنگ مدیریت بر عملکرد شغلی کارکنان پرسشنامه فرهنگ مدیریت پرسشنامه عملکرد شغلی پرسشنامه عملکرد شغلی کارکنان پرسشنامه رابطه فرهنگ مدیریت و عملکرد شغلی کارکنان رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه تاثیر فرهنگ مدیریت بر عملکرد شغلی کارکنان…

بررسی نیاز سنجی و اصول و مدیریت پرورش گاو

بررسی نیاز سنجی و اصول و مدیریت پرورش گاو اصول پرورش گاو مدیریت پرورش گاو نیاز سنجی پرورش گاو جایگاه دام و دامداری بررسی نیاز سنجی و اصول و مدیریت پرورش گاو دانلود پایان نامه پرورش گاو دانلود پایان نامه…

پاورپوینت ریسک های اموال و دارایی

پاورپوینت ریسک های اموال و دارایی دانلود پاورپوینت ریسک های اموال و دارایی تعریف اموال طبقه بندی ریسک های اموال ودارایی طبقه بندی ریسک از لحاظ منشا ایجاد خسارت طبقه بندی ریسک از لحاظ ماهیت خسارت الگوهای نحوه برخورد با…

مبانی نظری ارزیابی تاثیرات زئولیت و سوپرجاذب در وضعیت تنش خشکی بر روی صفتهای گیاهان

مبانی نظری ارزیابی تاثیرات زئولیت و سوپرجاذب در وضعیت تنش خشکی بر روی صفتهای گیاهان اثر زئولیت بر روی گیاه کلزا اثر زئولیت در شرایط تنش خشکی بر روی گیاه کلزا اثر زئولیت بر روی صفات کمی وکیفی گیاه کلزا…

مقاله سازمان همکاری شانگهای

مقاله سازمان همکاری شانگهای اعضای شریك گفتگو سازمان‌های بین المللی سازمان همکاری شانگهای سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله…

بررسی و تشریح جامع مدل ها و نظریه های استرس

بررسی و تشریح جامع مدل ها و نظریه های استرس کلمات کلیدی : نظریه های استرس مدل های استرس استرس و مدل های آن استرس و نظریه های آن تحقیق کامل نظریه های استرس تحقیق کامل مدل های استرس رفتن…

ضرورت بازنگری ارزیابی های اثرات توسعه برمحیط (EIA) ، انجام شده در مناطق نفت‌خیز جنوب كشور

ضرورت بازنگری ارزیابی های اثرات توسعه برمحیط (EIA) ، انجام شده در مناطق نفت‌خیز جنوب كشور ارزیابی اثرات توسعه بر محیط اثرات تجمعی فعالیتهای تستی محدودة خلیج فارس ضرورت بازنگری ارزیابی های اثرات توسعه برمحیط (EIA) ، انجام شده در…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاب آوری 40 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاب آوری 40 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تاب آوری مبانی نظری تاب آوری پیشینه تحقیق تاب آوری پیشینه داخلی تاب آوری پیشینه خارجی تاب آوری پیشینه پژوهش تاب آوری پیشینه نظری…

بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر

بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر کلمات کلیدی : تفکر انتقادی پایان نامه تفکر انتقادی در روانشناسی گرایش های تفکر انتقادی مولفه های تفکر انتقادی سنجش گرایش‌های تفکر انتقادی مولفه های تفکر انتقادی لیپمن…

ماهیت جهانی شدن و بررسی آموزش و پرورش از این نگاه

ماهیت جهانی شدن و بررسی آموزش و پرورش از این نگاه جهانی شدن آموزش و پرورش جهانی شدن آموزش و پرورش فرصت های جهانی شدن برای آموزش و پرورش ماهیت جهانی شدن و بررسی آموزش و پرورش از این نگاه…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *