مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری مهارت های اجتماعی
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
فصل دوم پایان نامه مهارتهای اجتماعی نابینایان
مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه داخلی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه خارجی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
ادبیات نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مقدمه
محققان در طی سال‌های متمادی نشان داده‌اند افراد آسیب دیده بینایی در زمینه مهارت‌های اجتماعی مثل آغاز كردن یك رابطه (كف[1]، 2002، كورن و كوئینز[2]، 2002، مك گاها و فرین[3]، 2001)، دوستی و روابط اجتماعی (كلسی[4]، 2006، كف، 2004، ساكس وسیلبرمن[5]، 2000، هاره و آرو[6]، 2000)، شایستگی اجتماعی (وایت[7]، 2003، وندی[8]، 1991) و ارتباطات غیركلامی (ساكس و سیلبرمن، 2000) در مقایسه با همسالان بینای خود به طور معناداری در سطح پایینی قرار دارند بر اساس نتایج پژوهش‌ها، علت مشكلات افراد با نقایص بینایی در تعاملات اجتماعی، وجود تأخیرات رشدی در ارتباطات بیان شده است. نتایج مطالعات نشان داده است كه دانش‌آموزان با آسیب بینایی نسبت به همسالان بینایشان به میزان كمتری شروع‌كننده تعاملات اجتماعی هستند و به میزان كمتری به آن علاقه نشان می‌دهند.

 

 

در چند سال گذشته، محققان توجه مضاعفی به عملكردهای اجتماعی در افراد با ناتوانی‌های مختلف جسمی معطوف داشته‌اند (گرشام، 1981، ون هسلت و ماتسون[9]‌، 1983). افراد با نیازهای خاص از لحاظ اجتماعی منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند و بازخوردهای نامناسبی را در تعاملات بین فردی خود از محیط دریافت می‌كنند و تمایل به تعامل با همتایان بینای خود ندارند.برطبق نظر مک کاسپی (1996)، جوانان با نقایص بینایی درزمینه‌ی یادگیری خود به خودی در قلمرو اجتماع توانایی محدودی دارند. دیگرمحققان عنوان می‌کنند كه رفتارهایی مانند بی‌توجهی به علایق دیگران، الگوهای غیرمعمول زبانی وعدم ترجیح تعامل با بزرگسالان درافراد با نقص بینایی رایج است.

 

 

شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی

قبل از شروع آموزش مهارتهای اجتماعی باید این امر روشن شود كه چه مهارت‌هایی برای آموزش به كودكان و نوجوانان حائز اهمیت است. در تعیین این مهارتها باید چند نكته را مشخص كرد از جمله مرحله رشد كودك كه در سرعت بخشیدن یابه تاخیر انداختن آموزش و كسب مهارت مؤثر است. بافت فرهنگی و موقعیتی، و نیز دیدگاههای كسانی كه در محیط پیرامون فرد هستند مثل والدین، همسالان و معلمان در تعیین نوع مهارت دخیل می‌باشند، ‌گاه میان برداشت بزرگسالان از مهارتهای اجتماعی مورد نیاز كودكان و نوجوانان تفاوت بسیار به چشم می‌خورد و مهارتها بر حسب موقعیت متفاوت به نظر می‌رسند. مثلا معلمان در كلاس درس، آن دسته از رفتارهای اجتماعی را كه به آموزش مهارتهای تحصیلی كمك می‌كنند ارزشمند می‌دانند. گرشام (1984) معتقد است نتایج مهم اجتماعی تعلیم مهارتهای اجتماعی به كودكان را می‌توان شامل مواردی چون پذیرش در گروه همسالان مورد قبول بزگسالان خاص قرار گرفتن سازش با محیط تحصیلی، عمل به عقل سلیم و عدم ارتباط با دستگاه قضایی نوجوانان دانست.

 

 

ظاهراً نتایج مطلوب در انتخاب مهارت‌های اجتماعی برای آموزش به كودكان عامل مهمی در تعیین محور آموزش به شمار می‌آید، زیرا اگر مثلا هدف پذیرش كامل همسالان در مقابل موفقیت كلاسی یا روابط اصلاح شده خانه مطرح باشد، نحوه تأكید تفاوت می‌كند (كارتلج و میلبرن، 1985).ساکس و همکاران اظهار كرد كه آموزش مهارت‌های اجتماعی برای جوانان با نقص بینایی بسیار مهم است. آنها ذكر كردند كه اگر كودكان اساس مهارتهای تعاملات اجتماعی شان را در سالهای اولیه توسعه ندهند، توانایی شان برای موفقیت به عنوان یك بزرگسال هم در كار و هم در زندگی شخصیشان ممكن است تحت تأثیر قرار گیرد.

 

 

ضرورت پرورش مهارت‌های اجتماعی كودك، در بسیاری از موارد زمانی احساس می‌شود كه درافراد رفتار نامطلوب به چشم می‌خورد و علت آن نبود رفتار مطلوب در مجموعه رفتارهای فرد است، طبق نظر فوق، انتخاب رفتار مطلوب به جای رفتارهای مساله‌ساز به عوامل بسیاری بستگی دارد، كه معمولاً ارزیابی ذهنی افراد ذیربط از آن جمله است. این توانش‌ها راههای اجتماعی مناسبی برای ابراز احساس‌ها، عدم توافق‌ها و یا درخواست برای تغییر رفتار غیرمعمول دیگری فراهم می‌آورند

 

 

 

 

. شیوه‌های آوزش به نابینایان بدین قرار است:

1- تدریس آموزش[10]: در جلسات اولیه مسائل كلی مهارت‌های اجتماعی به نوجوانان آموزش داده می‌شود. این آموزش می‌تواند به صورت نوبتی [11] یا ادای ساده كلامی اجرا شود كه شامل اطلاعاتی در زمینه مهارتهای اجتماعی است. این روش مستقیم است و محتوای آن بعداً توضیح داده می‌شود.

 

 

2- الگوسازی[12]: الگو یك تكلیف بسیار مهم برای تعلیم مهارتهای اجتماعی است جنبه‌ی اساسی الگو‌سازی آنست كه ما می‌توانیم رفتارها یا مهارتها یا استراتژیهای مقابله‌یی خاصی را بدون توضیح كسل‌كننده و نامرتب نشان دهیم. برای الگو‌سازی می‌توان از نوارهای ویدیویی استفاده كرد كه درآنها شیوه‌های پاسخ به موقعیت‌ها توسط نوجوانان نمایش داده می‌شود. رهبر گروه شاید یك فرد را كه از گروه انتخاب شده است دعوت كند و از او بخواهد مهارت‌های خاصی را به نمایش بگذارد. بنابراین وقتی یك موقعیت بازی نقش در گروه مطرح شد طریقه‌ی مقابله این نقش را به دیگران نشان می‌دهد. سرانجام الگو‌سازی می‌تواند برای نشان دادن راههای غیر مؤثر برخورد با موقعیت مفید باشد. اگر اعضای گروه از یك موضوع ترس داشتند، خود درمانگر می‌تواند این نقش را بازی كند و به اعضا اجازه دهد كه عملكرد او را نقد كنند. بر اساس الگو‌سازی و بحث روی موضوع چه نباید كرد، گروه می‌تواند نقشهای گوناگون مؤثر در موقعیت‌های اجتماعی را بازی كند.

 

 

 

3- ایفای نقش[13]: ارزش ایفای نقش در طول تعلیم این است كه ایجاد موقعیت می‌كند از این رو مشابهت فراوانی با موقعیت‌های واقعی دارد بنابراین نوجوانان می‌توانند پاسخ به محرك‌هایی را كه بعداً در موقعیت واقعی برخورد می‌كنند فرا بگیرد. در این روش درمانگر كنترل زیادی در دست دارد به آن سبب كه:

الف) نوجوانان می‌توانند هر نقش را چندین مرتبه تمرین و تكرار كنند به این دلیل شكست اهمیت كمتری می‌یابد.

ب) نوجوانان می‌توانند قطعات كوچكی از زنجیره‌های مهارتها را تمرین و در آخر آنها را به هم متصل كنند.

ج) جنبه‌های گوناگون بر حسب نیازهای درمانی انتخاب می‌شوند.

د) موقعیت‌ها را می‌توان خیلی واقعی یا ساده برگزار كرد.

به طور معمول ایفای نقش به ترتیب، توسط افراد گروه اجرا می‌شود و افراد گروه راههای مؤثر و غیر مؤثری را كه در روش الگو‌سازی یاد گرفته‌اند به صورت ایفای نقش به اجرا می‌گذارند. درجلسات ایفای نقش، محدودیت زمانی وجود ندارد، بلكه گروه می‌تواند چندین مرتبه به موقعیت قبلی باز گردد و تمرین را تكرار كند، تا اینكه افراد مهارت‌های لازم را فرا بگیرند. بنابراین ایفای نقش جنبه مهمی از آموزش است كه قابلیت انعطاف زیادی دارد و می‌تواند با نیازهای فرد مناسب مطابقت كند.

 

 

4- تكنیك‌های رفتاری[14]: هر چند كه تكنیك‌های رفتاری در تعلیم مهارتها یك روش رساندن مفهوم کلام است كه می‌تواند بسیار تسریع‌كننده باشد. برای مثال وقتی فرد سعی می‌كند سر صحبت با فردی را باز كند، وقتی به طور واقعی با یك موقعیت ایفای نقش مواجه می‌شود، نمی‌تواند فكر كند كه چه بگوید در اینجا درمانگر می‌تواند به طور مستقیم جملاتی را كه لازم است به فرد یاد بدهد.

 

 

5- تكنیك شناختی[15]: یكی از مسائلی كه بیشتر نوجوانان به خاطر آن به درمانگر مراجعه می‌كنند، عدم اعتماد به نفس در ابراز وجود است جنبه‌ی اصلی درمان اضطرابها و مشكلات عملكردی است كه بر اثر عبارات منفی منسوب به خود[16] در افراد ایجاد شده‌اند (شاداب، 1373).

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مروری چارچوب نظری و  پیشینه پژوهش مهارتهای اجتماعی نابینایان

2-5 مهارتهای اجتماعی 20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی 20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی 22
2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی 24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف 28
2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی 28
2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی 29
2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان 30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان 30
2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا 31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی 35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی 45
2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی 46

پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران 51

منابع

 

بررسی روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان

بررسی روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان کلمات کلیدی : روابط ایران و آذربایجان سياست خارجي ایران سياست خارجي جمهوري آذربايجان سياست خارجي ایران در قبال جمهوري آذربايجان سياست خارجي جمهوري آذربايجان در قبال ایران روابط جمهوری اسلامی ایران…

بررسی رابطه بین برخی از ویژگی های اقتصادی – اجتماعی بر اُفت تحصیلی دانش آموزان شهرستان رباط

بررسی رابطه بین برخی از ویژگی های اقتصادی – اجتماعی بر اُفت تحصیلی دانش آموزان شهرستان رباط دانلود پایان نامه افت تحصیلی تاثیر اقتصاد بر تحصیل عوامل موثر در افت تحصیلی از نظر خود دانش آموز راههای مقابله با افت…

رویکردهای نظری، روانشناسی و اجتماعی به مفهوم هویت

رویکردهای نظری، روانشناسی و اجتماعی به مفهوم هویت کلمات کلیدی : هویت زن در اسلام هویت زن در قران کریم شخصيت انسان در قرآن رویکردهای نظری هویت رویکردهای روانشناسی هویت رویکردهای اجتماعی هویت پایان نامه هویت زنان رفتن به سایت…

طراحی فضای آموزشی مدارس طبق نیاز کودکان و استانداردهای آموزشی با رویکرد بافت تاریخی شهرها

طراحی فضای آموزشی مدارس طبق نیاز کودکان و استانداردهای آموزشی با رویکرد بافت تاریخی شهرها طراحی معماری مدارس طراحی معماری فضاهای آموزشی طراحی مدارس بر پایه نیازهای کودکان طراحی مدارس متناسب با بافت تاریخی طراحی مدارس متناسب با روانشناسی رشد…

جرایم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامی قدیم 1375

جرایم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامی قدیم 1375 جرایم حدی حدود در فقه جرایم حدی چیست جرایم حدی مستوجب اعدام تعریف جرایم حدی انواع جرایم حدی جرایم مستوجب حد جرایم حدی در قانون مجازات اسلامی جرایم مستوجب حد در…

پرسشنامه خودسنجی افسردگی کودکان بیرلسون (DSRS) کودکان و نوجوانان

پرسشنامه خودسنجی افسردگی کودکان بیرلسون (DSRS) کودکان و نوجوانان کلمات کلیدی : مقیاس خودسنجی افسردگی پرسشنامه افسردگی بیرلسون پرسشنامه خودسنجی افسردگی دانلود پرسشنامه خودسنجی افسردگی پرسشنامه خودسنجی افسردگی بیرلسون پرسشنامه خودسنجی افسردگی کودکان پرسشنامه خودسنجی افسردگی نوجوانان مقیاس خودسنجی افسردگی…

پرسشنامه استاندارد معنویت در محیط کار

پرسشنامه استاندارد معنویت در محیط کار پرسشنامه معنویت در محیط کار دانلود پرسشنامه معنویت در محیط کار پرسشنامه معنویت در محیط کار» میلیمن و همکاران پرسشنامه معنویت سازمانی میلیمن دانلود پرسشنامه معنویت سازمانی دانلود پرسشنامه معنویت سازمانی میلیمن رفتن به…

جزوه ترمودینامیک پیشرفته مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

جزوه ترمودینامیک پیشرفته مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی جزوه ترمودینامیک پیشرفته مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی رفتن به سایت اصلی جزوه ترمودینامیک پیشرفته مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی به تعداد 129 صفحه pdf   این جزوه بر اساس کتاب prausnitz…

ابعاد و مدل های مختلف فرسودگی شغلی

ابعاد و مدل های مختلف فرسودگی شغلی کلمات کلیدی : ابعاد فرسودگی شغلی نشانه هاي فرسودگي شغلي تعاريف مختلف فرسودگي شغلي مدل های مختف فرسودگی شغلی روشهاي مقابله با فرسودگي شغلي رویکردهای مختلف نسبت به فرسودگی شغلی پایان نامه فرسودگی…

پرسشنامه بررسی رابطه میان مدیریت دانش و عملکرد کارکنان

پرسشنامه بررسی رابطه میان مدیریت دانش و عملکرد کارکنان پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه ارزیابی عملکرد کارکنان پیاده سازی مدیریت دانش در بانک پرسشنامه تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد کارکنان تاثیر مدیریت دانش بر بهبود عملکرد کارکنان پرسشنامه رابطه میان مدیریت…

بررسی عملکرد دستگاه های بی خطرساز در بیمارستان های شهر بهبهان

بررسی عملکرد دستگاه های بی خطرساز در بیمارستان های شهر بهبهان دستگاه های بی خطرساز بررسی عملکرد دستگاه های بی خطرساز اتوکلاو بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی شهرستان بهبهان پسماندهای بیمارستانی بیمارستان شهیدزاده بهبهان بیمارستان فریده بهبهانی بیمارستان تامین اجتماعی بهبهان…

مبانی نظری برنامه ریزی برای بهبود کیفیت زندگی در سطح شهر

مبانی نظری برنامه ریزی برای بهبود کیفیت زندگی در سطح شهر کلمات کلیدی : سنجش کیفیت زندگی مبانی نظری کیفیت زندگی عینی مبانی نظری کیفیت زندگی ذهنی مبانی نظری کیفیت زندگی شهری مبانی نظری ارتقاء کیفیت زندگی سنجش کیفیت زندگی…

بررسی و مطالعه دلایل افزایش متغیرهای پولی و حجم نقدینگی

بررسی و مطالعه دلایل افزایش متغیرهای پولی و حجم نقدینگی متغیرهای پولی حجم نقدینگی نوسانات شرایط اقتصادی دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته اقتصاد بررسی و مطالعه دلایل افزایش متغیرهای پولی و حجم نقدینگی دانلود مقالات کارشناسی ارشد اقتصاد دانلود مقالات…

بررسی مقایسه ای و مفهومی دین از نظر فقها و حقوقدانان

بررسی مقایسه ای و مفهومی دین از نظر فقها و حقوقدانان دین از دیدگاه فقهای امامیه دین از دیدگاه حقوقدانان تفاوت دین حقوقی و فقهی مقایسه دین با برخی نهادهای حقوقی مشابه بررسی و تحلیل ذمه دیدگاه های مختلف مکاتب…

بررسی آفات انباری و نحوه مبارزه با آنها

بررسی آفات انباری و نحوه مبارزه با آنها آفات انباری آلودگی انبار مبارزه با آفات انباری سموم آفت كش انباری کنه انباری حشرات زیان آور انباری بررسی آفات انباری و نحوه مبارزه با آنها دانلود پایان نامه آفات انباری دانلود…

پایان نامه کارشناسی ارشد مخابرات سیستم پیاده سازی بلادرنگ کدک صحبت استاندارد G.728 بر روی پردازنده TMS320C5402

پایان نامه کارشناسی ارشد مخابرات سیستم پیاده سازی بلادرنگ کدک صحبت استاندارد G.728 بر روی پردازنده TMS320C5402 دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مخابرات خرید مقالات،پایان نامه ها و پروژه های پایانی کارشناسی ارشد مخابرات پایان نامه کارشناسی ارشد مخابرات پایان…

دستورالعلمل ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان

دستورالعلمل ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان ارزیابی عملکرد اهداف سازمانی کارآیی و اثربخشی دانلود مقالات رشته مدیریت دستورالعلمل ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان دانلود مقالات مدیریت دانلود مقالات مدیریتی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته مدیریت دستورالعلمل ارزیابی عملکرد…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی کمال گرایی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی کمال گرایی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه کمال گرایی مبانی نظری کمال گرایی پیشینه تحقیق کمال گرایی پیشینه داخلی کمال گرایی پیشینه خارجی کمال گرایی پیشینه پژوهش کمال گرایی پیشینه نظری کمال گرایی…

پرسشنامه و آزمون درک شنیداری

پرسشنامه و آزمون درک شنیداری کلمات کلیدی : آزمون شنیدن آزمون درک شنیداری پرسشنامه شنیدن پرسشنامه درک شنیداری پرسشنامه مهارت‌های گوش دادن دانلود پرسشنامه مهارت‌های گوش دادن رفتن به سایت اصلی برای تهیه آزمون شنیدن، پیش از هر چیز 5…

مبانی نظری شرط ضمان در عقود اذنی

مبانی نظری شرط ضمان در عقود اذنی مبانی نظری شرط ضمان در عقود اذنی دانلود مبانی نظری شرط ضمان در عقود اذنی پیشینه تحقیق شرط ضمان در عقود اذنی ادبیات نظری شرط ضمان در عقود اذنی فصل دوم پایان نامه…

نقش و اسطوره در فرش دستباف ایران

نقش و اسطوره در فرش دستباف ایران فرش ایرانی فرش دستباف ایران رابطه طرح و نقش فرش با اسطوره دانلود مقاله رشته هنر با عنوان نقش و اسطوره در فرش دستباف ایران خرید مقاله رشته هنر انجام مقاله رشته هنر…

دانلودپروژه کارآموزی دستور العمل بهره برداري و تعميرات بخش های مختلف كارون3

دانلودپروژه کارآموزی دستور العمل بهره برداري و تعميرات بخش های مختلف كارون3 کلمات کلیدی : دانلودپروژه کارآموزی دستور العمل بهره برداري و تعميرات بخش های مختلف كارون3 رفتن به سایت اصلی نام فایل : پروژه کارآموزی دستور العمل بهره برداري…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی مبانی نظری فرهنگ سازمانی دانلود مبانی نظری فرهنگ سازمانی پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی مبانی نظری مدیریت مشارکتی دانلود مبانی نظری مدیریت مشارکتی پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی رفتن به سایت…

مبانی نظری رفع ابهام از مورد معامله

مبانی نظری رفع ابهام از مورد معامله مبانی نظری رفع ابهام از مورد معامله پیشینه پژوهش رفع ابهام از مورد معامله مبانی نظری و پیشینه پژوهش رفع ابهام از مورد معامله پیشینه تحقیق رفع ابهام از مورد معامله فصل دوم…

مبانی نظری زیرساختهای مدیریت دانش 89 صفحه کامل و جامع

مبانی نظری زیرساختهای مدیریت دانش 89 صفحه کامل و جامع کلمات کلیدی : مبانی نظری زیرساختهای مدیریت دانش دانلود مبانی نظری زیرساختهای مدیریت دانش پیشینه تحقیق زیرساختهای مدیریت دانش ادبیات نظری زیرساختهای مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه زیرساختهای مدیریت…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *