مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه رویکردهای یادگیری دانشجویان
مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه داخلی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه خارجی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
ادبیات نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 
به منظور سوق دادن دانشجویان به سمت یادگیری مادام العمر ابتدا لازم است رویکرد های مختلف دانشجویان را نسبت به یادگیری مورد بررسی قرار داد.  رویكرد دانشجویان به یادگیری،  تابعی از انگیزه و استراتژی است .  در صورت اختلاف بین انگیزه ها و استراتژی ها وقتی كه رویكرد یادگیری پاسخگوی الزامات تدریس و ارزیابی نباشد،  دانشجویان با مشكلات مواجه خواهند شد.  دانشجویان رویكردی را می پذیرند كه با ادراكشان از تكلیف مرتبط است و فعالیت آن ها در امر مطالعه و یادگیری نتیجه ادراكاتشان از محیط و دوره و تعاملی است كه با محیط دارند.  اگر ادراك دانشجویان این باشد كه ارزیابی،  مطالبه باز تولید دانش و انتقال اطلاعات را از آن ها دارد به احتمال قوی یك رویكرد صوری به یادگیری را بر می گزینند و بر حافظه تأكید می كنند.  ادراكات دانشجویان از برنامه درسی،  تدریس خوب،  اهداف روشن،  حجم (فشار) كار،  تكالیف دشوار و ارزیابی مناسب بر انتخاب رویكرد یادگیری آنان تأثیر دارد.  تفسیر فراگیران از محیط یادگیری و شیوه اجرای برنامه درسی به میزان مهمی در تعیین جهت هدفی كه دنبال می كنند و هم چنین بر رویكردهای یادگیری آنان مؤثر است. (ساکتی و همکاران ، 1386) 

 

اصطلاحات رویكردهای صوری و عمقی ابتدا توسط مارتون و سالجو (1976) مطرح شده و تحقیقات متعددی پیرامون آنها صورت گرفته است بیگز (1987) رویكرد سومی را به نام رویكرد استراتژیك یا  حصولی به آنها افزود كه ممكن است گاهی اوقات با رویكردهای حصولی و عمقی در هم آمیزد.   (ساکتی و همکاران ، 1386) این باور كه دانشجویان رویكردهای صوری،  عمقی و یا حصولی یادگیری را می پذیرند تأثیر معنا داری روی طراحی رویكردهای تدریس در آموزش عالی داشته است.  باید به خاطر داشت كه نباید دانشجویان به عنوان فراگیران صوری یا عمقی توصیف شوند.  چرا كه این واژه ها بیشتر بر رویكرد اشاره دارند و نه به فراگیر،  یك دانشجو می تواند در زمان های مختلف و به تناسب تكالیف متفاوت رویكردهای متفاوتی را در پیش گیرد.  

 

 

 

هر رویكرد یادگیری دارای دو بعد انگیزه و استراتژی است.  دانشجویان دارای رویكرد صوری،  انگیزه بیرونی (صوری) دارند و دانشگاه را وسیله ای برای رسیدن به نتایج دیگر مانند كسب شغل خوب می دانند.  آنها نیازمند به تعادل بین كار سخت و اجتناب از شكست هستند و با اتخاذ استراتژی صوری هدف را به الزامات برنامه درسی و ارزیابی محدود می كنند.  تمركز آنها بر جنبه های لفظی و محسوس اجزاء تكلیف و باز تولید دانش از طریق یادگیری مبتنی بر عادت و تكرار است و تكالیف را فاقد ارتباط با یكدیگر تلقی می كنند.  رویكردی كه دانشجو برای یادگیری در پیش می گیرد و بر اساس آن عمل می كند به شرطی می تواند مطلوب واقع شود كه به تبدیل منجر شود.  یعنی بتواند با برقراری رابطه بین مفاهیم و درك نسبت و ارتباط اجزای با یكدیگر و با كل به شیوه تجزیه و تحلیل و تركیب موضوعات پراكنده،  از آن ها به نتیجه ای جدید و نو برسد كه البته صفت تازگی و نو بودن می تواند مختص به آن یاد گیرنده در مقطع زمانی مورد نظر باشد.  چنین رویكردی را می توان رویكرد عمقی تلقی نمود.  

 

 

 

 

دانشجویان دارای رویكرد عمقی به ماده درسی علاقه مند هستند و با انگیزه درونی (عمقی) سعی در حداكثر رسانیدن فهم خود از درس برای ارضای كنجكاوی خود دارند.  آن ها با اتخاذ استراتژی عمقی تكالیف را جالب تلقی كرده و روی معنای ضمنی مطالب بیشتر از معانی لفظی آن ها تأكید می كنند و در جستجوی انسجام بین اجزای تكالیف مختلف با یكدیگر هستند.  برای این كه دانشجویان رویكرد عمقی به یادگیری را اتخاذ كنند لازم است اساتید با اتخاذ رویكرد عمقی به تدریس و ارزیابی مشوق دانشجویان باشند. 
دانشجویان دارای رویكرد حصولی یا استراتژیك برداشت خاصی از انگیزه بیرونی (حصولی) دارند و برای اثبات برتری خود با نمایش دستاوردهای مشهود به ویژه نمرات بالا تلاش می كنند.  آن ها با اتخاذ استراتژی حصولی و گزینش راهبرد مرتبط با تكلیف،  سازماندهی زمان و استفاده از مهارت های مطالعه،  مطالب را دنبال می كنند.  این دانشجویان نظام مند و مرتب هستند و به نسبت نمراتی كه می توانند بالقوه كسب كنند برای تكالیف خود زمان صرف می كنند.  

 

 

نتایج ارزیابی رویكردهای یادگیری طی زمان نشان می دهد كه دانشجویان در اثر تجارب خود از آموزش عالی تشویق به درگیر شدن با رویكردهای مطلوب یادگیری یعنی رویكرد عمقی نمی شوند.  این چنین استنباط می شود كه محیط تدریس و محیط یادگیری به خودی خود دانشجویان را نه ملزم و نه تشویق به رویكرد عمقی یادگیری می كند و ادراكات دانشجویان از آنچه برای موفقیت لازم است ضرورتاً درگیری معنادار آنها با مواد درسی را موجب نمی شود.  كیفیت كل یادگیری و نتایج یادگیری با رویكردهای یادگیری دانشجویان مرتبط است و اگر اساتید از ویژگی های دانشجویان خود بر حسب شیوه ی رویكردشان به یادگیری بیشتر آگاه باشند این دو می توانند بهبود یابند. رویكردهای سطحی و حصولی آسیب شناسانه هستند.  رویكرد سطحی مبتنی بر انگیزه حداقل كردن تلاش،  هم چنین به حداقل رسانیدن عوارض و پیامدهای ناشی از تلاش كم می باشد.  یعنی كسب نمره ی قبولی.

 

 

  اما از راه میان بر كه اغلب به معنای آن است كه دانشجو مایل به یادگیری عادتی محتوای گزینش شده است.  رویكرد حصولی نیز نتیجه گرا است نه وظیفه گرا و برای دانشجویی كه این رویكرد را دنبال می كند نمره بالا هدف است.  دانشجو وظیفه خود را فقط به دست آوردن نمره می داند.  بیشتر نگران عامل هزینه – سود،  زمان و تلاش است و تقلب نیز در خدمت این هدف قرار می گیرد.  اما رویكرد عمقی تنها رویكرد وظیفه گرا است.  در این رویكرد دانشجو می كوشد تا مواد آموزشی را بفهمد،  اجزای را به كل مرتبط بسازد و یادگیری را با دانش موجود خود یكپارچه كند و آن را در موقعیت های جهان واقع به كار گیرد.  در رویكرد راهبردی یا حصولی،  هدف دانشجویان سبقت گرفتن از ارزیابی است یعنی دانشجویان از الزامات ارزیابی آگاهند و با دقت متوجه ترجیحات ادراك شده از سوی اساتید هستند.  از این رو آن ها زمان و تلاش خود را برای بالا بردن نمرات خود بكار می گیرند. 

 

 

 معمولاً دانشجویان دارای رویكرد عمقی و حصولی (اغلب موارد عمقی) در ارزیابی ها عملكرد بالاتری دارند و در اغلب تحقیقات رابطه منفی بین نمرات دانشجویان در رویكرد صوری و عملكرد تحصیلی و رابطه ی مثبت بین رویكرد عمقی و حصولی و عملكرد تحصیلی دانشجویان در امتحانات گزارش شده است.  دانشجویی كه یادگیری را برحسب افزایش كمّی در دانش یا حفظ كردن تلقی می كند،  غیر ممكن است كه یك رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كند و بر عكس دانشجویانی كه یادگیری را انتزاع معنا یا فرا گرد تفسیری با هدف فهم واقعیت تلقی كنند،  احتمال بیشتری هست كه رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كنند.  دانشجویانی كه ماهیت ارزیابی را مشوق یادآوری می دانند و فشار كار را بالا تلقی می كنند به احتمال قوی رویكرد صوری را می پذیرند در حالی كه رویكرد عمقی با ادراكات مثبت از تدریس واجد كیفیت بالا،  اهداف روشن و تا حدی استقلال در یادگیری را تشویق كند.

 

 

  ادراك دانشجویان از زمینه تدریس مستقیماً بر انگیزه و آمادگی آنان و تصمیماتشان برای عمل اثر می گذارد.  به طور كلی دانشجویان روش یادگیری خود را با ادراكشان از آنچه برای آن ها لازم است تطبیق می دهند.  اكثر دانشجویان به شدت تحت تأثیر سیستم ارزیابی هستند.  آنها عناوینی را می خوانند و مهارت هایی را تمرین می كنند كه می اندیشند به احتمال بیشتر در امتحان خواهد آمد.  در صورتی كه اساتید از ارزیابی به صورت هدفمند استفاده نكنند،  دانشجویان می كوشند تا پی برند چه چیزی مهم است و با خواندن مواد بدون اهمیت در جهت اهداف نا مناسب فعالیت كنند.  محصول یادگیری ممكن است به صورت كمی با تأكید بر اینكه چقدر یاد گرفته می شود ارزیابی شده و یا به صورت كیفی با تأكید بر اینكه به چه خوبی و به چه روشی یاد گرفته می شود ارزیابی گردد.  ماهیت ارزیابی باید ماهیت اهداف یادگیری را منعكس كند.  تغییر رویكرد یادگیری دانشجویان طی دوره ی تحصیلی نشانه تأثیر تدریس و زمینه بر ادراكات دانشجویان و رویكردهای یادگیری آن هاست.  رویكردهای ارزیابی با هدف باز تولید دانش،  تدریس رسمی،  انتقال مستقیم اطلاعات،  فشار كار سنگین و فقدان آزادی در شیوه ی یادگیری،  مشوق رویكرد صوری یادگیری هستند (ساکتی و همکاران ، 1386)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رویکردهای یادگیری دانشجویان 22

مبانی نظری در زمینه یادگیری
2-2-3- یادگیری مادام العمر 22
2-2-3-1-ابعاد یادگیری 22
2-2-3-2- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 28
2-2-3-3- سبک های یادگیری 32
2-2-3-4-یادگیری زدایی 38
جدول (2-3) انواع یادگیری زدایی 41
2-2-3-5- تعریف یادگیری مادام العمر 41
2-2-3-6-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی 45
جدول (2-5) مقایسه بین مدل یادگیری مادام العمر و یادگیری سنتی 45
2-2-3-7-ویژگی های یادگیری مادام العمر 46
2-2-3-8-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان 47
2-2-3-9-ابعاد یادگیری مادام العمر 48
2-2-3-9-1-خود مدیریتی 48
2-2-3-9-2-یادگیری چگونه یادگیری 50
2-2-3-9-3-ابتکار و نوآوری 52
شکل شماره‌ی (2-4): یادگیری مادام العمر برای نوآوری اقتباس از (ریجو،  2008) 52
2-2-3-9-4-قابلیت جمع آوری اطلاعات 52
2-2-9-3-5-قابلیت تصمیم‌گیری 56
2-2-3-9-6- یادگیری خود تنظیمی 57
2-2-3-9-7-خود کنترلی 58
2-2-3-10- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر 60
2-4-پژوهش‌های کاربردی 66

پیشینه پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر
2-4-2:پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر 67
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 67
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 67
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 69
منابع 73
منابع فارسی 73
منابع انگلیسی 79
 

پاورپوینت بررسی ثمن شناور در بیع بین المللی در کنوانسیون وین

پاورپوینت بررسی ثمن شناور در بیع بین المللی در کنوانسیون وین کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی ثمن شناور در بیع بین المللی در کنوانسیون وین ثمن شناور حالات مختلف وجود ثمن شناور علل پذیرش ثمن شناور سیستم های حقوقی فاقد…

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 1 ( نحوه ارائه صورتهاي مالي)

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 1 ( نحوه ارائه صورتهاي مالي) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 1( نحوه ارائه صورتهاي مالي) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 1 استاندارد حسابداري شماره یک پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 1 پاورپوینت نحوه ارائه صورتهاي مالي…

تجزیه و تحلیل آرا ترافعی و مشورتی دیوان بین المللی دادگستری

تجزیه و تحلیل آرا ترافعی و مشورتی دیوان بین المللی دادگستری آرا ترافعی دیوان بین المللی دادگستری آرا مشورتی دیوان بین المللی دادگستری نقش دیوان بین المللی دادگستری در توسعه حقوق بشر پایان نامه توسعه حقوق بشر توسعه حقوق بشر…

پاورپوینت کتاب روانشناسی تربیتی تألیف علی اکبر سیف

پاورپوینت کتاب روانشناسی تربیتی تألیف علی اکبر سیف کلمات کلیدی : پاورپوینت کتاب روانشناسی تربیتی تألیف علی اکبر سیف پاورپوینت خلاصه کتاب روانشناسی تربیتی تألیف علی اکبر سیف پاورپوینت کتاب روانشناسی تربیتی علی اکبر سیف پاورپوینت کل کتاب روانشناسی تربیتی…

پرسشنامه دستیابی به رضایت مشتری در خدمات شرکت و مشتری از طریق قابلیت توانمندسازی نام تجاری و مشتریان

پرسشنامه دستیابی به رضایت مشتری در خدمات شرکت و مشتری از طریق قابلیت توانمندسازی نام تجاری و مشتریان پرسشنامه توانمندسازی مشتریان پرسشنامه رضایت مشتری پرسشنامه توانمندسازی نام تجاری پرسشنامه جهت گیری بازار رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه دستیابی…

بررسی همجنسگرایی در ادیان توحیدی و غیرتوحیدی

بررسی همجنسگرایی در ادیان توحیدی و غیرتوحیدی پایان نامه همجنسگرایی همجنس گرایی در دین پایان نامه در مورد همجنسگرایی همجنس گرایی از دیدگاه یهودیت همجنس گرایی از نگاه مسیحیت همجنس گرایی از نگاه اسلام همجنس گرایی از نگاه زرتشت عوامل…

حسابداری دولتی

حسابداری دولتی اسناد مالی حسابداری دولتی عملیات حسابداری اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه داری دانلود پایان نامه رشته حسابداری دانلود پایان نامه حسابداری دانلود پایان نامه حسابداری دولتی رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه رشته حسابداری با عنوان حسابداری دولتی…

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق برون سپاری 84 صفحه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق برون سپاری 84 صفحه کلمات کلیدی : تاریخچه برون سپاری تاریخچه برون سپاری در ایران فصل دوم پایان نامه برون سپاری مبانی نظری برون سپاری پیشینه تحقیق برون سپاری پیشینه داخلی برون سپاری پیشینه…

بررسی دلایل اجتماعی اعتیاد در جامعه

بررسی دلایل اجتماعی اعتیاد در جامعه مواد مخدر دانلود مقاله دلایل اجتماعی اعتیاد جوانان دانلود مقاله عوامل اجتماعی اعتیاد دانلود مقالات رشته علوم اجتماعی دانلود مقالات علوم اجتماعی دانلود مقاله بررسی دلایل اجتماعی اعتیاد در جامعه رفتن به سایت اصلی…

تاریخچه و ماهیت اسكیزوفرنی و انواع آن

تاریخچه و ماهیت اسكیزوفرنی و انواع آن اسكیزوفرنی روان‌گسیختگی تاریخچه اسكیزوفرنی ماهیت اسكیزوفرنی انواع اسكیزوفرنی تاریخچه و ماهیت اسكیزوفرنی و انواع آن دانلود پایان نامه اسكیزوفرنی دانلود پایان نامه روانپزشکی دانلود پایان نامه رشته روانپزشکی رفتن به سایت اصلی دانلود…

مدل سازی و حل مساله زمانبندی کار کارگاهی با زمانهای آماده‌سازی وابسته به توالی

مدل سازی و حل مساله زمانبندی کار کارگاهی با زمانهای آماده‌سازی وابسته به توالی الگوریتم ژنتیک ترکیبی الگوریتم الکترومغناطیس مسئله فروشنده دوره گرد بهینه سازی جامعه مورچگان زمانهای آماده‌سازی وابسته به توالی بکارگیری روشهای فراابتکاری ترکیبی مسئله زمانبندی جریان کارگاهی…

پاورپوینت ديدگاههاي برنامه ريزي درسي (دیدگاه ماورای فردی)

پاورپوینت ديدگاههاي برنامه ريزي درسي (دیدگاه ماورای فردی) کلمات کلیدی : پاورپوینت ديدگاههاي برنامه ريزي درسي (دیدگاه ماورای فردی) پاورپوینت ديدگاههاي برنامه ريزي درسي پاورپوینت دیدگاه ماورای فردی نظريه ماوراي فردي برنامه هاي آموزشي ماوراي فردي آموزش و پرورش والدورف…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری مبانی نظری سبک رهبری پیشینه تحقیق سبک رهبری مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری پیشینه پژوهش سبک رهبری ادبیات نظری تحقیق سبک رهبری دانلود مبانی نظری سبک رهبری دانلود پیشینه تحقیق سبک…

پاورپوینت شناخت تصاویر گل و گیاهان دارویی و علفهای هرز

پاورپوینت شناخت تصاویر گل و گیاهان دارویی و علفهای هرز کلمات کلیدی : علفهای هرز گیاه پزشکی گیاهان دارویی گیاهی علف آشنایی با علف هرز گل و گیاه شناخت گل و گیاه تصاویر گیاهان گیاهان پزشکی و دارویی رفتن به…

پاورپوینت بررسی نقش دهیاریها در توسعه روستایی

پاورپوینت بررسی نقش دهیاریها در توسعه روستایی پاورپوینت بررسی نقش دهیاریها در توسعه روستایی بررسی نقش دهیاریها در توسعه روستایی تحقیق بررسی نقش دهیاریها در توسعه روستایی مقاله بررسی نقش دهیاریها در توسعه روستایی بررسی بررسی نقش دهیاریها در توسعه…

طراحی و ساخت شمارنده فرکانس تا یک گیگاهرتز (3900 تومان)

طراحی و ساخت شمارنده فرکانس تا یک گیگاهرتز (3900 تومان) دانلود پایان نامه الکترونیک طراحی و ساخت شمارنده فرکانس تا یک گیگاهرتز شمارنده فرکانس ساخت شمارنده فرکانس طراحی شمارنده فرکانس طراحی و ساخت شمارنده فرکانس دانلود پروژه طراحی و ساخت…

ارزیابی تاثیر تغذیه بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی محصلین

ارزیابی تاثیر تغذیه بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی محصلین یادگیری در دانش آموزان تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی ارزیابی تاثیر تغذیه بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی محصلین تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی تأثیر سوء تغذیه بر یادگیری در دانش آموزان…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نقدشوندگی 56 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نقدشوندگی 56 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نقدشوندگی مبانی نظری نقدشوندگی پیشینه تحقیق نقدشوندگی پیشینه داخلی نقدشوندگی پیشینه خارجی نقدشوندگی پیشینه پژوهش نقدشوندگی پیشینه نظری نقدشوندگی ادبیات نظری نقدشوندگی چارچوب نظری نقدشوندگی…

پوششهای پایه رنگ

پوششهای پایه رنگ پوششهای رنگ پوششهای فسفات آماده سازی سطح فلزات دانلود مقالات صنایع دانلود مقالات مهندسی صنایع رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته صنایع پوششهای پایه رنگ     مقدمه  مهمترین كاربرد صنعتی پوششهای فسفات برای آماده سازی سطح…

مبانی نظری شناسایی و بررسی عوامل موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان

مبانی نظری شناسایی و بررسی عوامل موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان مبانی نظری ERP مراحل پیاده سازی erp مبانی نظری پیاده سازی erp پیاده سازی erp در سازمان پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان عوامل کلیدی موفقیت…

واکاوی مقام زن در ترانه های محلی لری و ترکی

واکاوی مقام زن در ترانه های محلی لری و ترکی جایگاه زن درترانه های محلی بررسی ترانه های محلی مقام زن در ترانه های محلی مقام زن در ترانه های محلی لری مقام زن در ترانه های محلی ترکی دانلود…

بررسی تطبیقی پروسه آماده سازی طرحهای ساختار و استراتژیک شهری در ایران و جهان

بررسی تطبیقی پروسه آماده سازی طرحهای ساختار و استراتژیک شهری در ایران و جهان طرح های راهبردی شهری نمونه طرح ساختاری راهبردی طرح های ساختاری راهبردی شهری برنامه ریزی استراتژیک شهری الگو و طراحی برنامه ریزی شهری در جهان ارزیابی…

بررسی حقوقی تاثیر ارزشیابی عملكرد در حقوق و مزایا کارمندان

بررسی حقوقی تاثیر ارزشیابی عملكرد در حقوق و مزایا کارمندان سیستم همکاری در فروش فایل ارزشیابی عملكرد كاركنان جایگاه نظام ارزشیابی عملكرد در حقوق ایران دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی بررسی حقوقی تاثیر ارزشیابی عملكرد در حقوق…

تبیین نقش مراكز ارزیابی در ترویج فرهنگ نظارت و بازرسی

تبیین نقش مراكز ارزیابی در ترویج فرهنگ نظارت و بازرسی نظارت مراكز ارزیابی ترویج فرهنگ نظارت و بازرسی مكانیسمهای نظارت و بازرسی تبیین نقش مراكز ارزیابی در ترویج فرهنگ نظارت و بازرسی دانلود مقالات رشته مدیریت دانلود مقالات مدیریتی دانلود…

تعیین رضایت شغلی با توجه به نگرش به رشته تحصیلی خود و جو اخلاقی محیط کاری

تعیین رضایت شغلی با توجه به نگرش به رشته تحصیلی خود و جو اخلاقی محیط کاری رضایت شغلی تعیین رضایت شغلی نگرش به رشته تحصیلی جو اخلاقی محیط کاری ارتباط جو اخلاقی و نگرش به رشته تحصیلی در دانشجویان ارتباط…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *